Wydanie dowodu osobistego

Wydanie dowodu osobistego


Od 29 grudnia 2023 roku nie obowiązują papierowe wnioski o wydanie dowodu osobistego. W celu  ubiegania się o nowy dowód osobisty należ udać się do dowolnego urzędu gminy na terenie Polski z  dotychczasowym dowodem osobistym lub – w przypadku jego braku – paszportem oraz aktualnym zdjęciem biometrycznym. Możliwe jest także złożenie wniosku o dowód osobisty za pomocą e-usługi.


Wnioskodawca może złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, niezawierający odwzorowania własnoręcznego podpisu oraz odcisków palców przy użyciu usługi elektronicznej tj. przez stronę internetową www.mobywatel.gov.pl.


UWAGA! Po złożeniu wniosku za pomocą e-usługi, w terminie 30 dni należy udać się do
właściwego Urzędu w celu uzupełnienia wniosku o odciski palców oraz podpis. Po tym czasie, wniosek automatycznie pozostanie bez rozpoznania.

W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych (dotyczy również osób małoletnich) wniosek składa jeden z rodziców, kurator lub opiekun prawny. Przy składaniu wniosku wymagana jest obecność osoby małoletniej, która ukończyła 5 rok życia oraz osoby ubezwłasnowolnionej. W przypadku wnioskowania o dowód za pomocą e-usługi osoba małoletnia która ukończyła 5 rok życia musi być obecna przy odbiorze dowodu osobistego.


Od osoby, która ukończyła 12 rok życia, podczas składania wniosku o wydania dowodu osobistego pobierane są odciski palców co wymaga obecności zarówno przy składaniu wniosku jaki i odbiorze dowodu osobistego.


Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 12 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty wydania dowodu osobistego.

Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12 roku życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania dowodu osobistego.

Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.Dowód osobisty wydany małoletniemu odbiera rodzic lub opiekun prawny.

Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek, o wydanie dowodu osobistego nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin.

Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Gminy Nowa Ruda
ul. Niepodległości 4
Biuro Obsługi Mieszkańców
Referat Organizacyjny, Spraw Obywatelskich i Obrony Cywilnej
Główny specjalista ds. wojskowych i dowodów osobistych - Elżbieta Tyszka
Główny specjalista ds. ewidencji ludności i dowodów osobistych - Anna Juszczak
(74) 872 0919

Termin załatwienia sprawy
Okres do 1 miesiąca od złożenia dokumentów

Opłaty
brak opłat.

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010r.o dowodach osobistych ( Dz.U. z 2022 poz. 671 z późn. zm.)



klauzula informacyjna - dowody osobiste.docx (22kB) word

metryczka


Wytworzył: Anna Juszczak (19 lipca 2016)
Opublikował: Aneta Witkowska (19 lipca 2016, 10:15:49)

Ostatnia zmiana: Aneta Witkowska (26 lipca 2024, 12:26:09)
Zmieniono: aktualizacja danych

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 21577