Biuletyn Informacji Publicznej Gmina Nowa Ruda Przeczytaj artykuł "Podatek od nieruchomości od osób fizycznych" opublikowany w naszym biuletynie. https://bip.gmina.nowaruda.pl Sun, 13 Jul 2025 06:14:59 +0200 <![CDATA[Podatek od nieruchomości od osób fizycznych]]>

Wymagane dokumenty:
W ciągu 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego. Należy złożyć:                
- informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych


Nowe druki podatkowe obowiązujące od dnia 1 lipca 2019 roku:
Dnia 1 lipca 2019 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów:
- z dnia 30 maja 2019 roku w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości (Dz. U. z 2019 roku,1104);
Ujednolicone wzór informacji będzie miał zastosowanie w sytuacji powstania obowiązku podatkowego po dniu 30 czerwca 2019 roku.
informacja - in1.pdf
zin1.pdf
zin2.pdf
zin3.pdf
mf-broszura-in-1.pdf


oraz dołączyć:
- akt notarialny lub umowę dzierżawy gruntu.


miejsce złożenia dokumentów:
Urząd Gminy Nowa Ruda ul Niepodległości 4 pok. nr 1 w Punkcie Obsługi Mieszkańców.

Termin i sposób załatwiania spraw.
Po otrzymaniu dokumentów wystawiana jest decyzja w sprawie naliczania podatku uwzględniająca przysługujące ulgi.

Tryb odwoławczy.
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (odwołanie składa się w Punkcie Obsługi Mieszkańca Urzędu Gminy). Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

Referat odpowiedzialny - Rachunkowości Budżetowej i Dochodów
 
Główny specjalista ds. podatków i opłat Barbara Michalak
barbara.michalak@gmina.nowaruda.pl , tel. 74 872 0922
 

Główny specjalista do spraw wymiaru podatków  Małgorzata Wojtkowiak
 
m.wojtkowiak@gmina.nowaruda.pl, tel 74 872 0921


Podstawa prawna.
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2023 r.  poz. 70)

oraz

Uchwała nr 353/LII/22 Rady Gminy Nowa Ruda z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.
Uchwala.353.LII.22.2022-11-23.pdf (182kB) pdf

głosowanie imienne
glosowanie imienne uchwaly 353.LII.22.pdf (45kB) pdf
glosowanie imienne uchwaly 353.LII.22.doc (86kB) html

publikacja


Uwagi
A.  Termin płatności można odroczyć lub rozłożyć na raty - podstawa prawna - art. 67a, 67b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (Dz. U. 2022 r., poz. 2651 z późn.zm.)
- Wniosek o powyższe należy złożyć w Punkcie Obsługi Mieszkańców, do wniosku należy dołączyć zaświadczenie o zarobkach, lub odcinek otrzymywanych świadczeń emerytalnych lub rentowych oraz  oświadczenie sytuacji majątkowej zobowiązanego.
B.  Podatnik podatku od nieruchomości w szczególnych i uzasadnionych przypadkach może wystąpić z wnioskiem o umorzenie podatku.
- Podstawa prawna - art. 67a, 67b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn.zm.).
- Wniosek o umorzenie składa się w Punkcie Obsługi Mieszkańców po terminie płatności rat podatku,  do wniosku należy dołączyć zaświadczenie o zarobkach, lub odcinek otrzymywanych świadczeń emerytalnych lub rentowych oraz  oświadczenie o sytuacji majątkowej zobowiązanego.

- załącznik - Oswiadczenie o stanie majatkowym.pdf

W przypadku przedsiębiorcy ubiegającego się o ulgę (rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności podatku lub umorzenie zaległości podatkowych) należy do wniosku dołączyć również formularz informacji przedstawionych przy ubieganiu się o pomoc de minimis 

- załącznik - formularz informacji do pomocy de minimis- od 2014 r..pdf

- Powyższe czynności są zwolnione z opłat skarbowych.


]]>
https://bip.gmina.nowaruda.pl/artykul/122-7309-podatek-od-nieruchomosci-od-osob-fizycznych Thu, 01 Sep 2016 11:56:50 +0200